9 Mayıs 2014 Cuma

Ayın şirketi: Southwest Havayolları

Size işinizle alakalı en çok neyi seviyorsunuz diye sorsam, içinizden biri - herhangi biri "en sevdiğim kısım her gün işe gelmek" diye bir cevap verir miydi acaba? Ben de aynen böyle düşünmüştüm! Peki ya böyle diyen biriyle karşılaşsaydınız napardınız?
Kıskanmak? Kafa atmak? Kendi köşenize çekilip ağlamak? Hemen kendinize o şirkette çalışan bir torpil bulmak?

Ben sadece özendirici olmaya çalışıyorum. (Tamam belki de sizi biraz sinir ederek harekete geçirmeye çalışıyorum demek daha doğru!)

Uzun lafın kısası: Southwest Havayolları !


Kendisini duyanlarınız da duymayanlarınız da vardır. Duyanlar için tekrar hatırlama ve sinir bozma zamanı!! Duymayanlarınız için ise "neden bana bunları anlatıyorsun"ları daha sonra kabul edebilirim.

Eveet, bu şirketimizi gelmiş geçmiş en çalışılası yer yapan özellikleri neler peki?

Öncelikle gerçekten her gün işe gelmeyi en harika kısım olarak tanımlayan insanlar bulunuyor (etrafımın böyle mutlu olan insanlarla çevrildiğini hayal bile edemiyorum.)

Birçok havayolu sendikalaşmaya uyuz olup, grev yapan çalışanları kapının önüne koyarken, Southwest çalışanlarının sendikalaşmasını ekstra destekleyen bir şirket, buna rağmen en az grev yapılan havayolu da kendisi (bilmem buradaki ironiyi görebiliyor mu bazı patronlar??!)

Ayrıca kendisi çalışanlarına "çalışan" demek yerine "Müşteri" olarak hitap ediyor. Southwest felsefesi önce "Müşteri"leri memnun etmek, böylece o "Müşteri"ler de asıl müşterileri memnun edebilsin (felsefeye bak yaa) Bilin bakalım sonra ne oluyor? Tabii ki asıl müşteriler de Southwest'e deliler gibi para kazandırıyor. Sürekli zarar eden havayolu sektöründe 30 yıl kar eden bir şirket böyle yönetiliyor işte.

Haa bir de bunların işe alım süreçleri var! Öncelikle yetkinlikler kadar karakter özelliklerine de bakılıyor. Empatik, sıcakkanlı insanlar özenle seçiliyor. Peki seçen kimler? Birkaç insan kaynaklarcı, o görevde çalışmakta olan deneyimli çalışanlar ve bizzat yolcu olarak seyahat eden asıl müşteriler! Evet, adam uçtuğu havayolu için kalkıp gelip eleman seçiyor. Kendi şirketinde bu kadar özveri gösteriyor mu belli değil, ama işte markaya gönülden bağlılık böyle bir şey! "Sonuçta bu benim havayolum, alınacak kabin ekibini seçerken benim görüşümden daha yararlı ne olabilir" diyor adam (adama bak yaa).

Bu arada belirtmek isterim ki maaşlar sektörün ortalamasıyla aynı, öyle uçuk rakamlar yok yani. Buna rağmen çalışanlar daha verimli çalışıyorlar. Takım çalışması en önemli şey, bireysel takılırsan çıkarcılık yaparsan orda yerin yok. Bir de yönetim çalışanlara güveniyor, onları "tek-tip"leştirmiyor. Sen talimatları "Elvis Presley" taklidi yaparak mı vermek istiyorsun yolculara? Buyur ver, görevini yerine getirip anlatman gerekeni anlattıktan sonra hem kendin eğlenip hem de yolcuları eğlendirmekten daha iyi ne olabilir ki?

Sayısız sosyal etkinlikleri (Hawaii şortları giyip gelme günü fln), şirkette uzun süre çalışanlara hisse verildiğini (adamların emekli olduklarında baya baya zengin olduklarını!) söylemiyorum bile..

Bu da şirketin CEO'su Gary Kelly. Kendisi Hairspray müzikalinden Edna Turnblad karakterine bürünmüş. Oysa ki genellikle CEO'lar kostümlü partilere CEO kılığında gelir, bilemedin James Bond (karizma önemli tabii!!)

Böyleyken böyle. Size kısaca Southwest efsanesinden bahsettim. Neredeyse 50 yıldır böyle yönetilen bir şirket var, demek ki işler bu şekilde de gayet güzel yürüyor. Gel gör ki her şirket sahibinin felsefesi bu değil (hele bizim ülkede hiç değil - varsa benzer bildiğiniz bir şirket yanılmaktan mutluluk duyarım!)

Neyse, hepimize böyle bir yerde çalışmayı hayal ederken başarılar!

Hadi inşallah!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder